Scubalibre

  • Noutati
  • Articole
  • Tips
  • Review
  • Trips

 
 
SNORKELING
 
 
MASTI
 
 
SNORKEL
 
 
LABE
 
 
COMPUTERE
 
 
COSTUME SCUFUNDARI
 
 
GENTI, HUSE
 
 
FOTO
 
 
VIDEO
 
 
ACCESORII
 
 
Cautare dupa brand
Cautare dupa categorii

Epave romanesti in Bulgaria

28.07.2010 | Diana Capatina
Epave romanesti in Bulgaria

Vecinii nostri bulgari organizeaza o serie de scufundari interesante in Marea Neagra, inclusiv la doua epave de provenienta romaneasca. Pina acum, putini scafandri romani au ajuns sa vada cu ochii ldoua nave ale carpovesti pot face oricind subiectul unfilme de aventuri.

PELES

Povestea

Petrolierul Peles a fost lansat la apa in 1923 si cumparat de Germania de la statul roman in 1932. Pe 14 august 1941, Peles se indrepta spre Bosfor, mergind in convoi cu Superga si Secava, sub paza a doua transportoare de mine bulgaresti. La rasarit au fost atacate cu torpile si Peles s-a scufundat rapid, la mica adincime. Navele care escortau convoiul au salvat aproape toti membrii echipajului. Un hidroavion german a salvat ulterior ultimul supravietuitor. Un singur om a murit.

Despre epava

Petrolierul se afla acum la 18 m adancime, aproape de Varna, este bine conservat iar scafandrii pot patrunde in interiorul navei - in siguranta, dupa cum precizeaza bulgarii care organizeaza expeditii la fata locului. 



REGELE CAROL I

Povestea

Un alt vas romanesc scufundat aproape de Varna, tot in timpul celui de-al doilea razboi mondial, este NMS Regele Carol I. Vasul de pasageri a fost comandat in Marea Britanie, cu un cost initial de aproape 2,5 milioane de lei, si a sosit in Romania pe 28 iunie 1898, intrind in flota Serviciului Maritim Roman. Regele Carol I este prima nava moderna a SMR si a fost botezata la Constanta, impreuna cu nava Principesa Maria, in prezenta Regelui insusi. Nava atingea o viteza-record pentru acea vreme, de 18 noduri, accesibila atunci doar navelor de razboi foarte rapide si cu tonaj redus.

A operat pe linia Constanta-Constantinopol-Dardanele-Smirna-Pireu-Alexandria.

In timpul primului Razboi Mondial, pasagerele SMR au fost inchiriate flotei rusesti din Marea Neagra si transformate, in 1916, la Sevastopol, in crucisatoare auxiliare. Pe Regele Carol au fost instalate 4 tunuri de 100 mm, 2 tunuri de 63 mm antiaeriene, 2 proiectoare, o statie T.F.S. si aparate necesare dirijarii firului instalatiei pentru luarea la bord a doua hidroavioane.

Odata cu izbucnirea revolutiei bolsevice, Carol I a fost prinsa intr-o retea incredibila de intimplari. La bordul vasului doar un sfert din echipaj era format din romani, restul fiind rusi. Nava a fost sechestrata la Batumi in numele Comisariatului Transcaucazian, care nu recunoscuse puterea comisarilor poporului si, in ciuda celor 60 de georgieni inarmati adusi la bord care aveau misiunea de a supraveghea echipajul roman, a reusit sa evadeze. Romanii si rusii care i-au dezarmat pe georgieni le-au promis acestora ca vor fi repatriati in momentul in care vor ajunge in Romania - ceea ce s-a si intimplat ulterior. Carol I nu se putea intoarce la Sevastopol, unde ar fi fost transformata, din captura Georgiana, in captura germana. Singura solutie era evadarea. Urmarita de doua divizioane de distrugatoare sovietice, crucisatorul si-a fortat norocul si a reusit sa ajunga cu bine in apele romanesti. Carol I a avut parte de o primire triumfala la Sulina, fiind intimpinata de capitanul portului, Eugeniu Botez (Jean Bart). Dupa razboi, Carol I a redevenit vas de pasageri, pe ruta Constanta-Varna-Istanbul-Salonic.

In 1941, a fost rechizitionat si transformat in crucisator auxilliar puitor de mine. Pe el au fost montate doua tunuri de 120 mm, 4 tunuri A.A. de 37 mm, echipamente de lansat mine antisubmarin, instalatii de lansat si aruncat grenade antisubmarine si doua nave antiparavan antimine. Capacitatea de incarcare a navei era de aprox. 200 de mine. Carol I, alba la origine, a fost piturata in culori de camuflaj, avind un desen geometric gri, negru si alb.

In iunie 1941, a amplasat mine de-a lungul coastei romanesti, intre Capul Midia si Tuzla, acestea provocind pe 21 iunie scufundarea distrugatorului sovietic Moskva si avarierea crucisatorului Vorosilov.

La inceputul lui octombrie 1941, impreuna cu puitoarele de mine Dacia, Amiralul Murgescu, canonierele Ghiculescu si Dumitrescu si torpiloarele Sborul, Zmeul si Naluca, a executat operatiuni de minare in apele teritoriale bulgaresti, instalind 5 baraje de mine.

Carol I s-a scufundat pe 10 octombrie 1941 in golful Varna, in urma coliziunii cu o mina aflata la 2 mile marine distanta de farul Galata Burnu. Mina era parte dintr-un baraj realizat cu o luna inainte de submarinul sovietic L-4. NMS Regele Carol I s-a scufundat in 13 minute, "inclinat la 45 de grade, cu prova pina la comanda in apa si cu cele doua elice rotindu-se in aer sub forta aburului din cazanele ramase in functiune" (Constantin Ignat, supravietuitor). 21 de marinari si-au pierdut viata.

Cordonul de mine pe care Carol I l-a dispus de-a lungul coastei romanesti a dus la distrugerea mai multor submarine: tot in octombrie, submarinul sovietic M-58 a lovit o mina in dreptul orasului Constanta; pe 30 noiembrie 1941, Sc-211, in timp ce se pregatea sa atace un convoi din care faceau parte nava cargo Carpati si nava bulgara Tarul Ferdinand, a intrat intr-un baraj de mine plantate de Carol I si s-a scufundat linga Varna; aceeasi soarta a avut si Sc-204, o luna mai tirziu; in decembrie 1942, submarinul L-24 a lovit o mina din barajul S-15 si s-a scufundat linga Capul Kaliakra.

Despre epava

Epava vasului de pasageri transformat de doua ori in nava de razboi Carol I se afla la 18 m adincime, la sud de Varna, aproape de Byala. Este bine conservat, dar acoperit cu midii. Puntea principala se afla la 4-5 m deasupra fundului. Scafandrii pot patrunde in ea fara probleme.



Citeste mai mult

Despre centrele de diving din Bulgaria

Despre NMS Carol I, surse foarte bune de informatii si imagini sint articolele scrise de Dr. Carmen Atanasiu pentru site-ul marinarii.ro

Mic dictionar militar englez-roman/roman-englez

Newsletter

RETELE SOCIALE

Scubalibre pe FacebookScubalibre pe TwitterPromotii Scubalibre Masca labe echipament de scufundari costume neoprene costum uscat echipament scuba diving epave wrecks regulatoare scufundari cost

Cel mai mare forum de scufundari din romania, epave, diving, dive,Masca labe echipament de scufundari costume neoprene costum uscat echipament scuba d



IT IS MORE FUN IN THE PHILIPPINES
FILIPINE este un arhipelag de peste 7.000 de insule din sud-estul Asiei, care se īnvecineaza cu Taiwan, Vietnam, Borneo si Indonezia. Aflata in top 10 al tarilor considerate "megadiverse" (a caror biodiversitate este exceptionala), Filipine este un adevarat paradis – insulele de origine vulcanica, padurea tropicala, cele peste 2.400 de specii de pesti si a doua bariera de coral din lume ca marime alcatuiesc cadrul perfect pentru o experienta unica.
Scufundari
Scufundarile fascineaza omul inca de la inceputurile civilizatiei. Acum oricine poate face acest lucru cu o investitie minima.

SC X-SCAPE MUSIC SRL (cod fiscal RO25245065 / Reg. Com. J23/575/2009)
Reply.roAutoritatea Nationala pentru Protectia ConsumatorilorITProWeb - Made with itproMag